VÁLEČNÉ NEBE - SLA Teplice

Letadlo
KLIKNUTÍM SE ODHLAŠ
Čára
Pozadí
Přejít na obsah
VÁLEČNÉ NEBE NAD TEPLICKEM
1
Dne 5.11.1944 se zřítil mezi Horním Litvínovem a Chudeřínem na Mostecku poblíž větrací šachty Messerschmitt Bf 109G-15AS (W.Nr. 780675) od 13/JG 300. Jeho pilot Lt. Walter AUERING na místě zahynul.
2
Dne 2.3.1945 se zřítil z nezjištěných příčin u Flájí na Teplicku Fw 190D-9(W.Nr,206169, "modrá 10") Pilot Uffz. Jürgen DIEDRICH od II./JG 301 nehodu nepřežil. Není zcela jasný typ letounu, dle německých hlášení se jedná o Fw 190A-9. Pilot je pohřben v Oseku v hromadném hrobě obětí 1. světové války.
3
Dne 17.4.1945 byl sestřelen flakem letoun P-47D Thunderbolt č. 44-10222. Jednadvacetletý pilot 2/Lt. John H. Banks II. příslušník modré 397. squadrony nazývané "JAMBO ANGELS", 368 FG. vyskočil na padáku a dopadl na školní zahradu v Horním Lomu. Zde byl zajat a po té davem lynčován. Byl zastřelen v Oseku Oberwachtmeisterem schopo Antonem ALBERTEM.
4
Dne 26.4.1944 na Novým městem v Krušných Horách explodovalo ve vzduchu letadlo Ju 86 na jehož palubě zahynul feldwebel Erich Fischer, nar. 1.1.1918, gefreiter Friedrich Herweck, nar. 30.1.1925, oberfeldwebel Wilhelm Korn, nar. 2.12.1912, gefreiter Erich Packbier, nar. 8.9.1924, gereiter Helmut Horst Stadie, nar.  12.5.1925, obergefreiter Günter Weiland, 14.2.1922. Erich Fischer a Wlhelm Korn byli příslušníci Flieger Kompanie Luftwaffenachrichten Schule 2 v Königgrätzu a ostatní byli příslušníci Schüllerkompa-nie Luftwaffenachrichten Schule 2 v Königgrätzu.
5
Dne 17.4.1945 v 15:03 hodin byl nad Lbkovicemi v okrese Most sestřelen bombardér B-17G č. 43-37597 (GN-G) zvaný "EARTHQUAKE McGOON" od 427. squadrony 303.BG, jednotky nazvané "HELLS ANGELS", 8. AF. V letounu zahynuli 1/Lt. Thomas F. KAHLER a SGt. Theodore R. Smth, zbytek posádky byl zajat.
6
Dne 24.8.1944 ve 12:46  hodin byl nad obcí Hrdlovka v okrese Teplice sestřelen letoun B-17G č. 42-107202 zvaný "BELLE OF THE BRAWL" od 8. AF. V letounu, který dopadl na důl "Alexander" zahynuli 1/Lt. Charles W. Edwards, T/Sgt. Winfred E. Manship, Sgt. Donald L. Drago, S/Sgt. David D. Dowis a Cpl. Virgil Barnes. Zbytek posádky byl zajat.
7
Dne 8.4.1945 v 08:20 hodin přistál na poli asi 300 m od silnice Duchcov - Hrdlovka Fw 190od I/JG 2 "Richthofen". Důvod nouzového přistání není znám, došlo k poškození vrtule a podvozku. Pilot letounu Uffz. Beisler vyvázl nezraněn a vrátil se ke své jednotce do Schfstädtu u Halle.
8
Dne 6.5.1945 nouzově přistál asi 10 km jižně od Duchcova Messerschmitt Bf 109 od JG 27. Jeho pilot Hans Joachim Bebenroth byl nucen stroj posadit na břicho dřív než exploduje motor. Startoval v 06:30 hodin z Praha-Kbely a cílové letiště mělo být Drážďany. Pilot byl při přistání zraněn v obličeji a musel vyhledat pomoc. Tu mu poskytli v blízkém statku a po té jej povozem odvezli do lazaretu v Duchcově.
9
Dne 12.6.1944 ve 13:40 hodin byl nucen pro špatné počasí a ztrátu orientace přistát na poli u obce Křižanov letoun Bü 181 (SJ+SD) jehož posádku tvořili žák Flieger Koppers a pozorovatel Ger. Seifert, oba příslušníci Flugzeugdoppelführerschule A12 z Prenzlau-Ukemarku.
10
Dne 15.4.1945 v 19:30 hodin jihovýchodně od Hrobu nouzově přstál hornoplošník Fiesler Fi 156 Storch. Stalo se tak po tom, co byl letoun postřelován ze země. Střely zasáhly křídlo a jedna z nich prorazila palivovou nádrž. Podle hlášení četníka Hptw Party si letadlo spletli němečtí civilisté se spojenecký stíhačem a pálili po něm z ručních zbraní. Pilot vyvázl bez zranění, po opravě a po zkontrolování dokladů četníky opět odlétl.
11
Dne 17.4.1945 se zřítil ve 14:55 hodin u Dubí na Teplicku letoun Me 262A-1a (W.Nr. 111567) od I./JG 7. Jeho pilot Horst Wälsche tento střet se stíhači 8. AF nepřežil.
12
Dne 21.7.1944  byl nad obcí Mukov okres Teplice sestřelen bombardér B-24G č. 42-78432 zvaný "Final Aproach". Letoun po té vybuchl ve vzduchu. Při nehodě zemřeli 2/Lt. Leon H. Polinski, T/Sgt. Tunis Gaalswyk a T/Sgt Robert O. Finley. Zbylých sedm letců bylo zajato.
13
Dne 1.11.1944 ve 13:00 hodin mezi obcem Červený Újezd a Dřevce na vrchu Ostrý  narazil do vrcholu v husté mlze letoun Ju 88C-6 (W.Nr. 750356 KM+HV). Jeho posádka ve složení Uffz. Heinz Sender, Gefr. Henry Demmler, Gfr. Heinz Seifert a Oberr. Hors Mohn nehodu nepřežila.
14
Dne 8.5.1945 bylo nahlášeno, že na polli u "Tří dubů" v Teplicích hoří letadlo Messerschmitt.
15 a 16
Dne 21.7.1944 ve 12:09 hodin byl flakem zasažen nad cílem bombardér B-24G 42-78306 jménem "Porky" od 746. squadrony 456. BG nad kterým pilot 1/Lt. Sidney H. Brooks ztratil kontrolu a o tři minuty později se srazil s letounemm BH-24H č. 42-64501 jménem "Judy Ann" od 744. squadrony.

V oficiálním hlášení je uvedeno
Jeden z bombardérů byl zasažen flakem, dostal se mimo kontrolu, narazil do pravého křídla 42-64501 a odtrhl ho od trupu. Oba letouny se ve vzduchu rozpadly a zřítili se v Teplicích-Šanově.

Poněkud odlišně srážku zaznamenal jeden z letců sousedního bombardéru
Skončili jsme nálet a shromažďovali se k odletu. Domnívali jsme se, že poletíme doprava, ale Ablův Box se stočil doleva, aby se vyhnul flaku. Bakerův Box šel ale stále doprava, "Porky" ztratil rychlost, sklouzl dozadu a srazil se s jiným letadlem Charlieho Boxu. "Porky" šel do vývrtky a zřítil se.

Z letounu B-24H "Judy Ann" zahynuli: 2/Lt Gunnar Eide, S/Sgt. George S. Powel, Pvt. Arthur Elder, Sgt. James L. Wesson, Sgt. Clayton W. Hansen a Sgt. Francis T. Hall.
Z letounu B-24H "Porky" zahynuii: 2/Lt. Roy S. Dubs,  S/Sgt. Robert M. Gafner, T/Sgt. Edward W. Broom, S/Sgt. Andrew R. Smyth, S/Sgt. Arthur P. Arseneaux, S/Sgt. Carl Ezuck a S/Sgt. George B. Younggist.

Dle německého hlášení byl letoun sestřelen pomocí zaměření radiolokátorem šesti bateriemi Flak-Grupe Brix za použití této munice - 82 nábojů ráže 128 mm, 224 nábojů ráže 105 mm, 397 nábojů ráže 88 mm.
17
V pondělí 2.4.1945 v 17:45 hodin se u Koštova, asi 5 km jihozápadně od Ústí nad Labem zřítil při cvičném letu proudový Me 262. Jeho pilot Uffz. Günter Heinz Blütchen od III./KG(J) 6 zahynul, letoun se roztříštil.
18
Dne 2.11.1944 v 10:35 hodin se do lesa v prudkých svazích Krušných Hor u Unčína na Teplicku zřítil Messerschmitt Me-410A-1 (W.Nr. 120102) od II./ZG 26. V roztříštěném letounu byla dle hášení nalezena 3 těla. Vzhledem k tomu, že Me-410 je dvoumístný, je zde otázka "Kdo byl tou třetí osobou?"
19
V sobotu dne 7.4.1945 v 02:45 hodn se severozápadně od Nakléřova zřítil transportní Ju-52/3m (W.Nr. 130935 4V+KK) od ./TG 3. Letoun odstartoval z Buchenwaldu u Senftenbergu se zásobami pro Vratislav předchozího večera ve 23:50 hodin. rušné Hory přeletěl v nízkém letu směrem od jihu, po té však selhaly všechny navigační přístroje a přes veškerou snahu nebylo jiiž možné zabránit střetu se zemí. V husté mlze dopadl letoun do smrkového lesa. Přesto že byl letoun z 90 ti % zničen vyvázla posádka, ve složení palubní mechanik Fw. Baier, radista Uffz. Tollfrank a pozorovatel Obgefr. Trowe jako zázrakem bez zranění. Lehké zranění utrpěl pouze pilot Lt. Bard.
20
V sobotu 12.11.1944 ve 14:50 hodn zjistil cyklista, jedoucí po polní cestě z Krásného lesa do Nakléřova na Ústecku, že se nedaleko odbočky do obce Telnce zřítilo letadlo. Přivolaný četník dorazil na místo v 15:30 hodin a do zápisu uvedl, že se jedná o Focke Wulf 190 (W.Nr.733768).

Podle dokladů se podařilo zjistit totožnost pilota, jímž byl Obfw. Wlli Baumbach od 1/Fl.Ü.G1/ Grupe Nord, který letoun přelétal ze saského Wittenberge přes Salzwedel do rakouského Welsu.
21
V pátek 5.1.1945 kolem poledne se mezi Nakléřovem a Knínicemi na Ústecku zřítil jednomotorový školní dvouplošník Bücker Bü 1891 C-3 (W.Nr. 120422 RX+YI). Pilot letounu Fj. Gefr. Otto Schlosser byl těžce zraněný převezen do lazaretu v Ústí nad Labem. Druhý pilot Fj. Gefr. Otto Jaeger na místě zemřel.
22
Dne 21.10.1945 byla příslušníky finanční stráže v Cínovci poblíže hraničního kamene 16/21 nalezena nedbale zahrabána do země těla tří zavražděných amerických letců, kteří byli zavražděni střelnou ranou do týla. Jednalo se o příslušníky 8. letecké armády USA, letounu B-17G v.č. 43-38135, který byl zařazen do 3. bombardovací divize, 93. bombardovacího křídla, 490. bombardovací skupiny, 849. bombardovací squadrony a dne 19.4.1945 se zůčastnii náletu na Ústí nad Labem. Letoun byl napaden stíhačkou ME 262 Schwalbe od JG 7 "Nowotny" a začal hořet. Rozkaz k opuštění letounu byl dán někde mezi Ústím nad Labem a Cínovcem. Letoun ve vzduch vybuchl a jeho trosky dopadly na území Německa. Zbytek posádky zahynul při dopadu letadla.
23
V roce 1945 v přesně nezjištěný den se dvoumotorový německý letoun, pravděpodobně JU 88 zřítil nebo dosedl 1 km severozápadně od obce Žim na pole poblíž rokle a následně celý shořel. Osud posádky není znám. Stejně tak není dosud ustanoveno ze které jednotky letedlo pocházelo.
Dalším šetřením bylo v deníku 1. GIAP/7.GIAP ze dne 8.5.1945 zjištěno, že došlo západně od Budyně k sestřelu letounu HE 111. Sestřel byl připsán veliteli 7. GIAP, gard. podplukovníku Lobovi, který ve dvojici s nadporučíkem Sviridovem v prostoru Teplic prováděli volný lov v čase mezi 19:30 - 20:30 hodin. Jde tedy zřejmě o poslední sestřelený HE 111 za 2. světové války. Vrak letounu je patrný ještě na leteckém snímku z roku 1946. Tato skutečnost svědčí o tom, že šlo o sestřel, který se udál na samém konci 2. světové války a vrak již nebyl Němci uklizen.


Zpracoval
Jaroslav Žampach
Název společnosti
Čára
Návrat na obsah